Webtrender for 2015

Publisert: 20.01.2015
Webtrender for 2015

Som vanlig presenterer Spectra noen trender for året som ligger fremfor oss, og den viktigste finner du kanskje til slutt.

Fortsatt minimalistisk og flatt

Når det gjelder design vil vi nok fortsatt se mye flatt og minimalistisk. Vi har tidligere nevnt at den neste trenden kan bli flatt design, men med subtile, intuitive effekter for mer logikk. Google har vel kalt sine nye design guidelines for "material design" – kort fortalt og fritt oversatt "nesten flatt". Det vil si at brett, krøll og harde skygger fortsatt er "ut". Å ha en profil som representerer virksomheten på en god måte og være unik, er nok fortsatt en bedre strategi enn å bare være trendy.

Men, minimalistisk er ikke bare en trend. Når nettbutikker og nettsteder rapporterer om at 60-70% benytter mobile enheter, betyr det mindre skjermplass og mer fokus på det viktigste. Mindre krimskrams og tydelige, store knapper som guider brukeren dit de skal. Betalingsløsningen må selvsagt støtte mobile enheter.

Mobiltilpassede sider og responsive design trenger vi egentlig ikke å nevne i denne sammenhengen, da vi nå anser dette som en ny standard og ikke en trend.

Av andre design-trender finner vi "mikrointeraksjon". Dette kan være alt fra smakfulle og målrettede snarveier og påminnelser til plagsom masing og popups.

Enkelt-side-design og parallax scrolling

Allerede i desember 2012 nevnte vi one-page-design (nettsteder med kun én laaang side) og parallax scrolling (grafikk som skroller i en annen hastighet enn siden). Disse ser ikke ut til å bli borte så fort som vi hadde trodd. De besøkende har vendt seg til å skrolle en meter eller mer, og nye nettlesere takler parallax scrolling (etterhvert også på mobile enheter). Det kan være lurt og feste navigeringen til kanten av skjermen, eller i det minste ha en knapp som bringer brukeren til toppen, når det blir mye skrolling.

Blocking og Metro

Designtrenden kalt blocking (mest kjent fra Pinterest) håper vi fases ut i 2015, selv om blant annet Coca Cola og flere andre tviholder på denne loslitte trenden. Prinsippet kan minne litt om metro-designet til Microsoft som mange omfavner, og som vi derfor må regne med å leve med en god stund til.

Video og animasjon

Innen animasjon er vi fortsatt et sted mellom html4, flash og lignende teknologi som er utgått på dato – og html5, CSS3, jquery og annen ny, mobilvennlig teknologo under modning. Det eksperimenteres en del med å forsøke å finne løsninger som fungerer på tvers av plattformer. Flere har til og med omfavnet det gode gamle animerte GIF-formatet. Cinemagraph bruker GIF til å animere stillbilder for å fange et lite øyeblikk. Bakgrunnsvideoer er vel også noe vi vil se enda mer av i 2015. Dette året vil Explorer 8 fases ut og nettlesere som Opera mini får bedre støtte for HTML5. Så det blir mulig å boltre seg i animert innhold. Fra vakre kreative løsninger – til masete, glorete støy. Til noens glede og andres ergrelse.

Ny hardware og nye muligheter

Blant spådommene våre for 2014 nevnte vi at flere apper og nettsider ønsker din GPS-posisjon. Flere ønsker også at du skal bruke dine kontakter i tjenestene deres. Mange har vel også fått med seg at Apple har introdusert den nye betalingsløsningen Apple Pay som kan kombineres med de nye fingeravtrykksleserne på iOS-enhetene. Sannsynligvis gjør Apple Pay inntog i Norge i 2015.

Telenors satsning på videokonferanse "appear.in" er også i gang, og retter seg inn mot både hvermannsen og profesjonelle (også utenfor Norge). Tjenesten er like lett å bygge inn på egen webside som en youtube-video og kan brukes i nettleseren på PC og i egen app på mobile enheter. Skulle dette bli en suksess, er det antagelig nå du skal sikre deg et kult navn på "konferanserommet" ditt.

Nettbankene har endelig introdusert innlogging uten java. Dette er riktig nok ikke avhengig av hardware, men kanskje kommer også mer hardware-basert sikkerhet (fingeravtrykk?) mot slutten av 2015. Nyheten ligger mer i at dette nå implementeres på en måte som fungerer.

Innhold for deg

Det er ikke lenger bare søkemotorene og annonsørene som analyserer dine interesser, men også innholdsleverandører. Vi spår at mer innhold blir silet og uthevet, basert på dine interesser.

Sikkerhet blir viktig i 2015

Vi har hørt mye om sikkerhetshull i open SSL og andre ting som gir serveradministratorer hodebry. I 2015 bør alle systemer oppdateres jevnlig. Benytter du for eksempel Wordpress, Joomla, Drupal eller en annen åpen kildekodeplatform som er mer enn ett år gammel, bør du oppdatere både system og plugins/moduler. Abonnér på sikkerhetsmeldinger fra systemet du bruker og vær snar til oppdatere eller patche alt som betegnes som "Highly Critical". I 2014 så vi verdensomspennende angrep starte allerede 7 timer etter at sikkerhetshull ble varslet. Sjansen er stor for at noen allerede har brutt seg inn, opprettet super-brukere og plantet bakdører i webløsningen din. Da er opprydding en meget stor jobb. Å rulle tilbake til backup fra før siden ble komprommitert, for så å kjøre oppdateringer, er en raskere og bedre løsning i mange tilfeller. Tilbyr din hostingpartner backup som går en måned eller to tilbake? Alle som driver med hosting bør tilby dette.

Vil Explorer 8 fases ut 2015?

Explorer 7 brukes nå av under 1% på verdensbases og støttes ikke lenger i (de fleste) nye webprosjekter. Explorer 8 benyttes fortsatt av ca. 8% av europeere (10% på verdensbasis). Mange utviklere håper og tror dette tallet synker drastisk i 2015. Du kan selv følge med på siden www.theie8countdown.com.

Når Explorer 8 fases ut, kan nemlig utviklere boltre seg i HTML5, CSS3 og jQuery 2.0 med mindre bekymringer. Vi gleder oss...

Oppdatering: Explorer 8 under 1% i Norge.

Web

Vi lager websider og publiseringsløsninger for web.

Grafisk Profil

Vi utvikler logo og andre elementer i bedriftens grafiske profil.

Produksjon

Vi produserer annonser, brosjyrer, kundeaviser og alt innen trykksaker.

Prosjekt

Vi setter sammen et team av ulik spisskompetanse for håndtere store og små prosjekter