Webtrender 2016

Publisert: 08.01.2016

Som vanlig tar Spectra for seg trender innen webdesign for året som ligger fremfor oss. Mange trender videreføres naturlig nok fra 2015.

Design

En slags bivirkning av minimalistisk, reponsive design er at websider blir likere og likere. Mange bruker kjente designmønstre til å løse vanlige designutfordringer. Navigeringen designes på kun en håndfull forskjellige måter på de aller fleste sider og forenkling av designet for mindre skjermer bidrar til færre ulike designløsninger. På den annen side blir det å være leser, finne frem og bruke løsningene lettere når design og navigering er forutsigbart. Enkelte operasjoner bør i første rekke være forståelige og forutsigbare – for eksempel det å gjennomføre en handel i en nettbutikk. Disse designmønstrene gjør at man ikke trenger å finne opp kruttet for hvert prosjekt. Fonter, farger, komposisjon og illustrasjoner vil likevel kunne gi designet særpreg. Vi vil kanskje også se mer vakker typografi på webben i 2016.

Slideshow på startsiden

For et par år siden hadde nesten alle websider et stort flygende slideshow på startsiden sin. Disse vil vi nok se sjeldnere i 2016. Ett tydelig budskap (som står stille) vil gi ro til leseren og muligheten til å fokusere på det viktigste. Hvis man likevel velger slideshow på startsiden bør det være brukeren som navigerer (hvorfor?).

Flatt design

Flatt design - eller nesten flatt design (også kalt Material design) vil fortsatt være populært i 2016. I et nesten flatt design skal skygger og myke overganger være diskré. Mange vil fortsatt velge kraftige farger for at det minimalistiske designet ikke skal bli for kjedelig. Det kan godt hende flere vil finne inspirasjon fra 80-tallet i 2016.

"Usynlige" funksjoner

Mobile enheter forsøker å oppdra deg til å bruke sveip til høyre, venstre, opp eller ned for å gå videre eller tilbake. Noen finner dette befriende og logisk, mens andre er frustrert over at de gode gamle knappene er borte. Allerede i Windows 8 lå ting skjult i skjermens hjørner. Det blir spennende å se i hvor stor utstrekning slike "usynlige" funksjoner vil bli brukt på web. Vi har allerede oppdaget at slideshow som kan sveipes, lett kan gjøre at man havner på forrige eller neste side i iOS' Safari. Når websiden konkurrerer med nettleseren om slik funksjonalitet kan det bli frustrerende for brukeren.

Skjult navigering

Skjulte menypunkter er nå vanlig for å gi plass til sideinnhold på mindre skjermer. Noen hevder at viljen til å utforske nettstedet går ned ved bruk av denne typen navigering, så det kan fortsatt være lurt å vise menypunktene på skjermer som har plass til dem. Nå som de aller fleste har begynt å venne seg til hamburger-symbolet øverst på siden, er det ting som tyder på at den i 2016 kan være på vei ut. Youtube har allerede kastet ut "hamburgermenyen".

Kortdesignet

Vi hadde ikke mye godt å si om boksdesignet (blocking) ala Pintrest, da vi forsøkte å spå trendene for 2015. En variant som ofte kalles kort-design er imidlertid fortsatt populær. Mange har nok funnet det praktisk å kunne stokke kortene for å tilpasse designet til ulike skjermstørrelser. Det virker som vi ikke blir kvitt dette kort-designet i 2016 heller. Produkter i hver sin blokk kan være en ryddig og god løsning for nettbutikker og andre produktlister.

One page-design

Denne trenden lever fortsatt og har både fordeler og ulemper. Det er åpenbart lett å finne frem, når siten består av kun én side. Den kan lett gjøres mobilvennlig og man kan enkelt lede besøkende mot målet. Enkeltsidedesign er imidlertid ikke særlig skalerbart. Når man ønsker å lage mer innhold, kan man bli nødt til å lage et helt nytt design. Søkemotorene foretrekker innhold av god kvalitet, og på én enkelt side blir det ikke plass til mye av det. Å dele innhold med sosiale medier kan også bli en utfordring. Det samme gjelder fornuftig statistikk om besøk og bevegelser på siden. En løsning kan være å lage flere seksjoner på startsiden – kombinert med andre sider med mer innhold.

Gigantiske bilder

Gigantiske forsidebilder, kan være visuelt spennende og hjelpe med formidling av et budskap, men kan også dramatisk øke tiden det tar å laste siden i nettleseren. Når fotoer som dekker hele skjermen i tillegg skal være i dobbel oppløsning for å fremstå optimalt skarpe på retinaskjermer, tar det lang tid å laste siden med 3G eller EDGE. Noen velger kanskje derfor å gjøre bakgrunnsbildet uskarpt til det ugjenkjennelige. Da kan i alle fall bildet ha lavere oppløsning og høyere komprimering - noe som gjør bildefilen mindre.

Overvektige nettsteder

En gjennomsnittlig forside er i dag på over 2MB! Gigantiske bilder og sosiale tillegg har mye av skylda for at sider blir tunge og trege. En annen faktor er omfattende rammeverk med javascript-biblioteker som skal kunne brukes til alt mulig på alle plattformer. Webfonter (skrifttyper) kan også bidra til at nettsider blir tunge. Bildeformatet PNG24 gir mulighet for delvis transparente områder og man slipper støy i bildene, men bildefilene blir ofte svært tunge. Det finnes verktøy som kan brukes til å måle størrelse og ytelse på nettstedet. Da kan du finne ut hva som gjør nettstedet ditt overvektig. Tunge, trege nettsider er som kjent ikke særlig mobilvennlig.

Sosiale tillegg

Sosiale tillegg gjør det lett for de besøkende å like og dele innholdet ditt på Facebook og andre sosiale medier. Andre tillegg kan for eksempel vise en smakebit fra bedriftens facebookside. Ulempen er at disse tilleggene hele tiden jobber mot andre servere og gjør websiden tregere for leserne dine. Å laste sosiale tillegg i bakgrunnen (asynkront), vil kunne forhindre at ikke hele sidevisningen blir avhengig av dagsformen til Facebook sine servere. Husk også at enkelte er skeptiske til at aktører som Facebook skal kunne spore surfingen deres, for senere å presentere annonser basert på sidene de har besøkt.

Annonser

Annonsenes størrelse og plassering endrer seg avhengig av brukerens skjermstørrelse. Å selge annonser basert på faste størrelser, er ikke lenger så lett. Nettlesere med økt personvern og ulike annonseblokkerings-tillegg (ad blockers) har også gitt annonseaktørene utfordringer. Apple har visst også annonsert at de vil tillate utvikling av "ad-blocking" i Safari på iOS. Det blir spennende å se hvilke former annonsering på Internett vil ta dette året.

Over og under linjen

Tidligere mente man at det viktigste måtte plasseres over "linjen". Under linjen er områder man må skrolle for å se. Er dette en teori vi nå må forkaste? Antagelig. Brukere er nå vant til å skrolle nedover på små skjermer. Hvis man plasserer alt det vesentlige på toppen, vil man antagelig kun oppnå at færre skroller ned. Hvis det ser ut til å være mer info under linjen, vil nok de fleste skrolle. Josh Porter mener at skrolling er en "fortsettelse", mens klikk er en "beslutning". På den måten bør kanskje "call to action" være der brukeren er klar til å ta en beslutning. Det finnes selvsagt også metoder som sørger for at et viktig element er synlig til enhver tid – selv om brukeren skroller.

Smart-telefonen

Det er grunn til å tro at smart-telefonen i 2016 kan bli det viktigste verktøyet for de fleste oppgaver. Du må forvente at beslutninger om kjøp blir tatt etter sammenligning med konkurrenter på nett. Kunder vil stå i butikken din å sjekke tilbud og andre ting hos konkurrentene. Pris er likevel ikke alltid viktigst. Har du oppdatert informasjon om produkter, tjenester og andre opplysninger på websiden? Sørg for at nettstedet ditt og andre tjenester er mobiltilpasset. Mange vil nok betale i butikk med sin smart-telefon for første gang i 2016.

Se Webtrender for 2015 for flere tips

Internet Explorer 8 under 1% i Norge

Ikke glem sikkerhet

Av loggen i våre webløsninger ser vi daglige forsøk på å finne kjente svakheter. Hold webløsningen (system og moduler/plugins) oppdatert og følg med på sikkerhetsvarsler for publiseringssystemet du bruker. Open source er spesielt utsatt. Har du backup?

Forurensning av besøksstatistikk

"Referer spam" - hva er det?

Skumle epostmeldinger

Du vil fortsatt få falske epost-meldinger i 2016, som sier at det er problemer med din nettbank eller at din apple-ID er blitt missbrukt. Hold musepekeren over lenker i epostmeldinger før du klikker. Hvis du er usikker på om lenken er trygg, kan du besøke tjenesten direkte - uten å bruke lenken i epostmeldingen. Vær på vakt hvis eposten inneholder en del skrivefeil. Kanskje du får en epost som ser ut til å være fra Posten Norge, med melding om en pakke, hvor de ber deg åpne et vedlegg av typen zip. Det er ikke lurt å åpne vedlegg av typen zip, med mindre en av kontaktene dine på forhånd har meldt at de sender et slikt vedlegg. Sikkerhetseksperter spår en økning av tilfeller hvor hackere krypterer innholdet på PCen din og krever løsepenger for å gi deg tilgang til dine egne filer.

Web

Vi lager websider og publiseringsløsninger for web.

Grafisk Profil

Vi utvikler logo og andre elementer i bedriftens grafiske profil.

Produksjon

Vi produserer annonser, brosjyrer, kundeaviser og alt innen trykksaker.

Prosjekt

Vi setter sammen et team av ulik spisskompetanse for håndtere store og små prosjekter