Webtrender for 2014

Publisert: 27.12.2013
Webtrender for 2014

Vi i Spectra har atter en gang forsøkt å forestille oss neste års trender. De helt nye trendene er det få av. Mange er trender fra tidligere år som vi tror blir enda tydeligere i 2014.

E-handel

Enda flere små bedrifter og butikker i Norge vil føle at de må ha en salgskanal på Internett, og i 2014 skal den selvsagt være mobilvennlig. En god nettbutikk skal ikke bare være lett å bruke for de som skal handle. Den skal også ha strømlinjeformet informasjonsflyt. Har butikken mange produkter kreves kanskje publisering og oppdatering av flere produkter i en operasjen. Er nettbutikken integrert med regnskap og lager? Er også betalingsløsningen mobilvennlig? Det er mye å tenke på. De som reklamerer med nettbutikkløsninger som er noen få klikk unna, er kanskje ikke den beste løsningen, med mindre man er forberedt på å forkaste den og starte på nytt så snart man skjønner hva man egentlig trenger. I 2014 kommer vi nok til å jobbe mer med nettbutikker i form av rådgiving og designarbeid.

Tredjeparts tjenester

Kunder kommer til oss med store idéer de føler er et museklikk unna. I noen tilfeller finnes det tredjeparts tjenester som håndterer disse oppgavene på en proffesjonel måte. I mange tilfeller kan det lønne seg å bruke en av disse fremfor å finne opp hjulet på nytt. Samtidig kommer flere til å tilby ferdigpakker av ulike slag. Gjerne av typen: "Vi lager en mobilvennlig kopi av nettsiden din", "Facebook tabs start her", "Nettbutikk / Nettside på 1-2-3". Disse kjappe løsningene har som regel store begrensninger. 

Tredjepartstjenester med suksess vil forsøke å profittere. Som vi så i 2013, hevet magasin-publiseringstjenesten Issuu prisene sine betydelig 2 ganger og innførte reklame for andre publikasjoner også på mobile enheter. Som en konsekvens av dette, er vi allerede i gang med en egenutviklet magasin-visning

Flatt design

Innen design vil vi se enda mer av "flatt" design. Det vil si med minimalt av skygger, teksturer og 3D-effekter. Om brukere føler seg så trygge på bruk av digitale systemer at man ikke lenger trenger å ligne på den analoge verden, eller om dette kun er en designtrend, er foreløpig vanskelig å si. Kanskje vi mot slutten av dette året vil se konturene av en ny trend. Hvor flatt design kombineres med subtile effekter for å gi brukeren både estetikk og logikk. Enkelte aktører går nok litt langt i rendyrkingen av det flate designet, og mister dermed detaljer som gjør grensesnittet intuitivt og brukervennlig.

Er skrolling blitt stuerent?

Mange mener publikum etterhvert er blitt vant til å skrolle mye på små enheter. Vi tror fortsatt det kan være fornuftig å skjule eller minimere menypunkter og annen støy, for å gjøre plass til hovedinnholdet på siden. Å feste menypunkter til toppen slik at de ikke skroller vekk, vil vi nok også se mer av 2014.

Fokus på det viktigste

Når skjermstørrelser varierer i så stor grad vil man måtte prioritere. Det er viktig å gi leseren sjanse til å fokusere på det viktigste. I tillegg til de vanligste responsive-teknikkene med å skjule menypunkter og sidekolonner på små skjermer, kan man også skjule ekstraopplysninger og annen dybdeinformasjon på en måte som gjør at brukeren kan hente det frem uten å gå til en ny side. Siden om våre tjenester er et eksempel på dette. Mer luft og mindre elementer på hver side, vil også hjelpe leseren å fokusere.

Større skrifttype

Små skjermer krever noe større brødtekst. Store overskrifter og mer variasjon i bruk av fonter er også en trend som vil fortsette inn i 2014, tror vi.

Animerte annonser

Vi vil nok i 2014 se flere og flere nettaviser, magasiner og portaler ta i bruk HTML5 i annonser. Annonsering mot mobile brukere har i mange tilfeller et ubenyttet potensiale. Sluttbrukere med smart-telefoner og nettbrett må nok konstatere at de ikke lenger er immune mot annonser som hopper og spretter. Det vil si at verktøy som Flash er ut og verktøy som Adobe Edge og Google Webdesigner vil benyttes mer i produksjon av annonser. Swipe-annonser har vi allerede sette mye av i 2013.

Flash-annonser kan gjøre nettaviser og andre sider trege å laste og i noen tilfeller forårsake at nettleseren må startes på nytt. Dessverre vil man nok kunne oppleve noe av det samme med mer avansert bruk av HTML5. Som lesere må man nok belage seg på å ta i mot siste mulig systemoppdatering på sin enhet, selv om dette på ingen måte er noe garanti for stabil surfing.

Mobilstrategi for de små

Bruk av mobile enheter vil fortsette å skyte i været. En mobilstrategi er ikke lenger kun for de største og mest nyskapende. Men som vi har skrevet før, kan et mobilvennlig design på hjemmesiden være vel så bra som en egen app. Les mer om responsive design. Det er ressurskrevende å vedlikeholde en egen app for iOS, Android, Windows Phone i tillegg til websidene.

Retina

Retinaskjermer og utbredelse av høyhastighetsinternett for mobil, tillater større bilder med høyere oppløsning. Siden ikke alle nettlesere støtter skallering av bakgrunnsbilder, vil man måtte differensiere hvilken bildestørrelse som serveres til de ulike enhetene. Her er en ruff oversikt over nettlesere som støtter skallering av bakgrunnsbilder. SVG og webfonter vil i enda større grad brukes til å vise symboler, fremfor pikselgrafikk.

Open source

Open source vil stå sterkere i 2014. Når gigantiske nettsamfunn samarbeider om å finne løsninger, blir løsningene kostnadseffektive og gode. Vær imidlertid klar over at utviklerens valg og konfigurasjoner avgjør om en løsning fungerer bra for brukerne. Med brukere menes både de besøkende og de som skal arbeide med publisering.

GPS

I 2013 så vi at flere og flere apper og websider ønsker å bruke din posisjon. Dette kan være for å vise deg de nærmeste relevante butikkene eller spisestedene, koble deg sammen med venner eller likesinnede, sørge for at du vet hvor du er eller rett og slett for å vite hvor du oppholder deg, slik at de kan servere deg mer målrettede annonser. Kartlegging av forbrukere og deres vaner blir mer og mer avansert - i alle fall hos de større aktørene.

Annonser og innhold

I likhet med 2013 vil de store aktørene forsøke å finne nye metoder for å tjene penger. Et eksempel på dette er Facebook sine "sponsored stories". Det er imidlertid en grense for hva brukerne aksepterer. Selv om denne grensen ser ut til kunne flyttes for den gemene hop, er det mange som nå mener at nok er nok. De færreste går til så drastiske skritt som å avvikle sin facebook-konto, men blir det for mye reklame, snikreklame, oppdateringer om venners facebookspill og betalt innhold, vil det kunne redusere deltagelsen i slike nettsamfunn. Har du sett ditt eget ansikt reklamere for et produkt eller en tjeneste på Facebook? Det har kanskje dine facebookvenner. Her er et artig eksempel

Mer semantisk søk

Søkemotorer blir mer intelligente og kjenner søkeren bedre. De kan derfor servere treff i din kontekst og rangere treff etter kvalitet på innhold. Disse prinsippene vil også i større grad brukes innen annonsering. Brukere blir kartlagt og mer relevante annonser kan serveres. "Nativ Ads" vil bli mer brukt 2014. Mer om dette finner du i denne artikkelen.

Hva er ut i 2014

  • Flash-baserte sider og elementer
  • Statiske nettsider (uten publiseringssystem)
  • I noen tilfeller - hjemmesnekrede, proprietære systemer
  • Internet Explorer 7-8 (Vi tester fortsatt våre webprosjekter i disse nettleserne, men dropper nok Explorer 7 i løpet av 2014 ettersom denne nettleseren nå brukes av mindre enn 1% på verdensbasis.)

Har du noen tanker eller kommentarer til denne artikkelen? Ta kontakt med oss på post@spectra.no

Trender vi ikke trenger i 2014

Bannerannonser trenger vi. Disse gjør det mulig at nettsteder som google, facebook, youtube med flere kan forbli gratis å bruke. At annonsører kan målrette reklame er også bra, så man slipper å fylle skjermen med uinteressante ting. Det er når annonser i for stor grad sniker seg inn i sidens innhold det begynner å bli uoversiktlig. Vi ser også at popup-annonsering er tilbake i en ny utgave. Fenomenet som krevde en egen funksjon i nettleseren for å få stoppet. I stedet for et nytt vindu, kommer popupen i vinduet du leser i. Du må velge å lukke den, for å se innholdet på siden. Popup-annonsene ønsker vi ikke tilbake. 

Gjør -det-selv-løsninger. Flere nettsteder tilbyr å lage sin egen side. Dette kan være et artig hobbyprosjekt for personlige blogger og lignende, men driver man en seriøs virksomhet trenger man et profesjonelt utseende og en plattform som egner seg for videreutvikling. 

"Blocking" er et design-fenomen som kanskje er mest kjent gjennom nettstedet Pintrest. Selv om dette absolutt ikke er den verste tilnærmingen til design på web, har vi en følelse av at vi om noen år kommer til å se tilbake på "blocking" og tenke at det var en dårlig idé.

Websider med mye form og lite innhold. Det er kun noen få brands som kan komme unna med sider som kun er interaktive opplevelser nesten blottet for innhold. Etterhvert som bruken av flash har avtatt har vi fått færre forstyrrende elementer og animasjoner for animasjonenes skyld. Selv om vi elsker form er det tross alt innholdet de fleste leserne er ute etter. Vi håper derfor at vi slipper å se overskrifter som kommer flygende og hoppende, selv om ny teknologi som HTML5, CSS3 og JQuery muliggjør dette. Animasjon kan være bra til å forklare og vise noe, fortelle en historie eller gi budskapet en ekstra dimensjon. At en animasjon er en attraksjon i seg selv, gjelder nok i mindre grad enn mange tror.

Web

Vi lager websider og publiseringsløsninger for web.

Grafisk Profil

Vi utvikler logo og andre elementer i bedriftens grafiske profil.

Produksjon

Vi produserer annonser, brosjyrer, kundeaviser og alt innen trykksaker.

Prosjekt

Vi setter sammen et team av ulik spisskompetanse for håndtere store og små prosjekter